پاسخ حضرت استاد:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین والصلاة والسلام علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیة الله فی الارضین
مقدمه
۱. برخی مطالب به پشتوانه قدرت رسانه و تبلیغاتِ زیاد تبدیل به باور عمومی میشود و وقتی برخلاف آن بشنوند آشفته گشته و به مخالف حمله میکنند. در حالیکه شهرت و اکثریت طرفداران، دلیل درستی و حقانیت یک عقیده نیست.
۲. قرآن حکیم برای تشخیص حق از باطل به ما تعلیم میدهد که ملاک و معیار "برهان" است.
متاسفانه برخی به جای اقامه دلیل و برهان فریاد میزنند که شکل امروزی آن جنجالهای رسانهایست. این آقایان با تکرار ادعای خود خیال میکنند در حال بیان استدلال هستند، به قول سعدی:
دلایل قوی باید و معنوی
نه رگهای گردن به حجت قوی
طریق صحیح و عالمانه این است که اول ادعا را دقیق و کامل بشنویم و در مرحله بعد پس از استماع ادله، شروع به بررسی و نقد دیدگاه و دلایل مطرح شده نماییم.
در پاسخ به سوال حضرتعالی به صورت خلاصه به عرض میرسانم:
اولاً معنای کلمه مقدس باید روشن شود:
مقدس یعنی پاک و منزه
قدوس یعنی منزه از هر عیب و نقص
مصدر و ریشه این کلمه از قدس بر وزن قُفل میباشد به معنای طُهر.
پس تقدیس یعنی پاک کردن و منزه کردن چیزی از عیب و نقص و قبایح.
ثانیاً بحث در دو حیطه قابل طرح است:
۱. عالم ثبوت و واقع
در حیطه ثبوت یعنی در عالم واقع فقط ذات اقدس الهی است که قداست محض و نور مطلق است و دربرابر آن هیچ وجودی و نوری و قداستی مطرح نیست. در عالم خلقت، حضرت احدیت جاعل نور و ظلمات است. هرآنچه جنبه الهی داشته باشد نورانی و مقدس است و هرآنچه جنبه غیر الهی داشته باشد ظلمانی است.
۲. اعتبارات حقیقی:
نخست باید بدانیم که هیچ عنوانی به غیر از "اسلام" اولاً و بالذات مقدس نیست و باقی عناوین می توانند ثانیاً و به تبع مقدس باشند.
《اَلْإِسْلاَمُ يَعْلُو وَ لاَ يُعْلَى عَلَيْهِ》: اسلام از همه چیز بالاتر است و هیچ چیزی بالاتر از اسلام نیست.
پس هیچ عنوانی ذاتاً ارزشمند و مقدس نیست مثل مسجد.
بنابراین هرگاه این عناوین مقیّد و متصف به وصف "اسلام" گشت به تبع آن مقدس میگردند و اگر متصف به اسلام نبود یا ضد اسلامی بود امری غیرمقدس و پلید و پلشت میگردد.
دوم باید بدانیم چگونه باید درباره مصادیق این عناوین قضاوت کنیم:
۱. مسجد هرگز مقدس نیست و نمیتواند مقدس باشد؛ اگر مسجد، اسلامی گشت مقدس و گرنه مسجد ضرار است و باید آن را خراب کرد.
۲. کتاب مقدس نیست وقتی که بر سرنيزه معاویه و عمرو عاص باشد؛ زیرا موجب گمراهی است، تفسیر قرآنی که مومنان را به گمراهی اندازد از کتب ضاله شمرده میشود. قرآن و عترت طاهره، نور ثقلین مقدس است.
۳. زن مقدس نیست؛ زن نوح و لوط وقتی ضد اسلامی شدند پلید و زن فرعون وقتی اسلامی شد یا حضرت مریم مقدس اند.
مرد مقدس نیست اما دست بريده حضرت عباس ع مقدس است.
۴. مهربانی و خشونت مقدس نیست، جنگ و صلح مقدس نیست، اما جنگ از طرف امام حسین ع مقدس و همان جنگ از طرف یزید سراسر پلیدی است.
دفاع دربرابر ظالم و از جان، مال و ناموسِ مومنان مقدس است. مثل دفاع مومنان دربرابر روسیه، دلیران تنگستان دربرابر بریتانیا، دفاع مقدس دربرابر صدام، حزب الله لبنان و حماس دربرابر اسرائیل و... .
۵. خاک و پارچه مقدس نیست اما عنوان پیراهن یوسف و تربت اباعبداللهالحسین ع در پرتو انتساب به مقدسِ حقیقی مقدس شده است.
نتیجه: ایران، خاک ایران، پرچم ایران مقدس نیست؛ ایران، عراق، حجاز و... حتی چین و روسیه و آمریکا اگر "اسلامی" شوند مقدس خواهند بود.
معنای "اسلامی" بودن یعنی فرهنگ اسلامی در مقام واقع، محقق شده باشد نهاینکه در مقام حرف و شعار اسلامی باشد و در عمل فرهنگ شیطان بزرگ و اسلام آمریکایی حاکم شود !! پس هرگاه همه مسؤلان حقایق دینی و ولایت نائب امام زمان ع را به صورت کامل پذیرفتند (بنا به فرمایش حضرت آقا) ما به مرحله "دولت اسلامی" رسیدیم و اگر همه مردم در تمام ابعاد مختلف زندگی، حقایق دینی و ولایت ایشان را پذیرفتند به مرحله "جامعه اسلامی" رسیدیم؛ آن زمانی است که میتوان گفت که کشور ما و پرچم ما مقدس است. البته شاید کسی به صورت نسبی و مجازی این کلمات را بکار ببرد ولی ارزش جدی ندارد.
اللهم عجل لولیک الفرج
حامد وفسی
اول فروردین ۱۴۰۴
موضوعات مرتبط: اخبار
برچسبها: آیت الله وفسی ملیت ملی گرایی پرچم خاک سرود ملی
تاريخ : شنبه 2 فروردين 1404 | 20:26 | نویسنده : سردبــیر |